Ako malé deti rastú, rozvíjajú sa ich schopnosti ovládať svoje telo. Hrubá motorika umožňuje dieťaťu vykonávať dôležité každodenné úlohy ako je napr. vstávanie z postele, príchod na raňajky; jemná motorika mu umožňuje zvyšovať nezávislosť v menších, ale rovnako dôležitých veciach – otváranie dverí, čistenie zubov, zaväzovanie šnúrok, zapnutie zipsu a pod. Jemné motorické zručnosti otvárajú dvere pre nové skúmanie, učenie a tvorivé vyjadrovanie.
Výskumy ukazujú, že v rannom štádiu vývoja dieťaťa je dôraz na čisto intelektuálne činnosti (zapamätanie písmen, čísel) oveľa menej užitočný, ako na činnosti, ktoré podporujú jemné motorické schopnosti. Napr. aby sa dieťa naučilo kresliť a neskôr aj písať musí byť dostatočne motoricky zručné, aby držalo ceruzku / pero stabilne počas dlhšej doby. Pri „Kúzelnom čítaní“ môžeme vidieť, ako dieťa uchopuje elektronickú ceruzku, ktorou si dokáže v knihe vypočuť text k jednotlivým obrázkom. Zo začiatku to chce trpezlivosť, pokým sa naučí ako kniha funguje. Je to však pre neho veľká radosť, keď objaví, že si knihu môže čítať úplne samé.
Vo veku okolo 3 rokov by malo dieťa perfektne ovládať napr. tieto jemné motorické zručnosti: položiť veci na papier, zatlieskať, dotknúť sa prstom, zapnúť zips, zapnúť a vypnúť vypínač, postaviť vežu z 10 kociek, zložiť puzzle s 5 a viac časťami, používať ceruzky a pastelky na kreslenie a vyfarbovanie, obkresliť kruh alebo kríž, vystrihnúť jednoduché tvary. Najlepším spôsobom ako podporovať rozvoj týchto a iných zručností je poskytnúť dieťaťu širokú škálu materiálov, s ktorými bude manipulovať. Dobrou voľbou sú magnetické bloky, pastelky, netoxické a umývateľné farby (napr. Crayola), lepidlo, modelovacia hlina, farebný papier, plastelína, maľovanky, puzzle, hudobné nástroje, magický piesok, drevené hračky so šnúrkami na navliekanie, súprava domáceho náradia (uchopovať kliešte), hračky, ktoré majú gombíky a prepínače - ideálne so zvukom.
Dnešný trh ponúka veľké množstvo rôznych tvorivých a podnetových hračiek. Určite ste mnohí videli svoje dieťa ako nejakú hračku vhodí do nádoby, následne vysype a celý proces opakuje dookola. Aj keď sa nám môže zdať takáto aktivita nezmyslená a nevýrazná, vyžaduje vzájomné zapojenie pohybov svalov, koncentrácie a kognitívnych procesov. Akonáhle ste svojmu dieťaťu dali hračky, ktoré inšpirujú kreativitu, nechajte ho, nech sa hrá samo. Predškoláci sa viac zameriavajú na proces ako na produkt. Vrhajú sa na skúmanie vlastností hračky a na možnosti, čo všetko sa s ňou dá robiť, bez toho, aby mali obavu z výsledku. V skutočnosti, keď Vaše 3 – ročné dieťa hrdo ukazuje svoje najnovšie majstrovské dielo, mali by ste sa vyhnúť otázke: „Čo je to?“. Namiesto toho obdivujte prácu za to, čo to je. „To je skutočne krásne! Povedz mi, ako si to urobil.“ Potom ho povzbudíte, aby Vám svojimi vlastnými slovami vysvetlilo, ako dielo urobilo.
Čím menej kontroly sa snažíte presadiť v kreativite svojho dieťaťa, tým lepšie. Táto rada platí najmä, pokiaľ ide o obdobie, kedy dieťa nemá vyhranenú ruku, ktorou bude písať.
Lateralita je dôležitým znakom rastúcej organizácie mozgu a jej hlavným determinantom je dedičnosť. Dovoľte dieťaťu, aby išlo svojim vlastným tempom, netreba naň tlačiť, alebo ho porovnávať so súrodencami či kamarátmi. Nebudete potom vystrašení, ak jeho jemné motorické zručnosti postupujú pomalšie ako hrubá motorika. Zlatým pravidlom je dostatok času, trpezlivosť, povzbudzovanie a množstvo praktických cvičení. Majte na pamäti, že menšie svaly tela (ako svaly na rukách a prstoch) sa ľahšie unavujú a preto sa musia vytrvalosť i sila zvyšovať postupne.
Mgr. Alena Chládková, psychológ, Psychiatrická nemocnica Hronovce
Zadajte súťažný kód z kartičky, a zapojte sa do súťaže o skvelé ceny!
Kartička so súťažným kódom je v každej súprave elektronickej ceruzky s knižkou. Kód môžete použiť iba raz, po vyplnení údajov budete zaradení do zlosovania o skvelé ceny. Podrobnosti súťaže nájdete TU.